No oo curova teejö rostali a rauloli - Aika on merkittävä tekijä taloudellisesti ja ympäristöllisesti -Time is a significant factor economically and environmentally

No oo curova teejö rostali a rauloli 


 

Ongsignoote a ideanoovte mu Vosa - Ongelmien ratkaisua ja innovointia vosaksi. Problem solving and innovation in Vosa

Bal - Etusivu - Home

Toojorataf Veikko J.Pyhtilä, 20.11.2024, Finlo
 

No oo curova teejö rostali a rauloli

Tralö, ko votee oftukaa tu sojosi itsiva tosi a seertesi, in kosi ropaooenta no, voo hasaak täin iprinova no. No oo ali rostava teejö. If töno autropaoo for göropir a toova tösi, it oof ali piva rostava curo. Raulo-ongsi oo itli piva obrisk ripnen nenna a pirnen pir na rafneno, syt intu itsi piitif oof no dipmiid ki isvisiosi, trajosi, sojosi a hyjjosi.

If ajsi traa oftukaa itsiva tosi tu sojosi, kosiof teoap teniid piri apdav curiili tu göro,  ej aafta to fääen. If ylrili tihrili ermupaata tu novpir a novpir devstato, in kosi oo anen a piri apdav, tuu ut tralösi e.k. for dasicute pipirili no, tajli tegörooenta adc. Piitif auttupaoo tu liafvooen a daaven hava liotesi a erisli itna, na vy tenov a hapiirte oof rilli piva curo, no a rov ropao for sojosi, rogöö it riltee.

 If novva vö aap rip säh a vy it autropaoo no, na it otee pivokali noppirli, rogöö ut ylrili vonva lijärsi ofuur a ermupaa tu novva. Siapdaavte tuaelli rogöö, na daav tee vy hapir a ysripir töliosi sosi, itin autropaoo no a rov pirna. Rogöö istaark a tesoo töliosi, oofko itsi hapiirte. Ylrili ropaova a iprifava ej rogöö oo, ej rogöö ropaoo in tarva sosi.

Sojosi a tralösi ej rogöö aut dadiip tu ki vova ylrili dipli, mut piit auterlii tu kosi a situatee vy davofiien sovodajosi a tralösi si liretösi. A if ö leilo teniid errili lunova tedadiipte a siapdaavte, tralö a isofhojo ej no isno kirili hanidrii obaaf hanidriva sovoda.

For daforaafte noriip piri no. Oo kamva vintra, ko syfor piit autpaoo la no tal. Nenna vinet sikariikvo aap pipirili no, oo piri oftukao a tajifosi. Tralö ko votee tusaa ulli, soklirli, ruhamili a obvokalili öb itof tosi a seertesi, hasaak la forfäsi. Ut tralösi tuu rilsyli piri no kaumuu itof datusta vostli no ropaoova a amut aagli curova vokaiplosi kaedle, mut it rogöö. Ali daav seek ut vinet a tua sorssi ysrili öbda niid autvopiirte.

 In todev ej tefääfte rogöö tejää ejofrili. Önstli laopaatesi, curili ejpirnen ipri no aapva, meej oo gnoova el fääte miculi. If piri oo offaaen ripnen no ejli utro, oo pirtuuta erisli vy siöbsoote, koli ob tosi a seerte aafta ruhamiipir, göropir, gnoteoopir, no ropaopir a koli dafaata öb itsi tu sojosi. If to taj seerte ej fää ejri, voo sideev ikli vy reva daaven alidesi ob it göroto tu ö tua obro. Täli ooli ej sideevte tuuen no ki tuu nivro. Sideevte oo hava daavtötuo, tajli hedsi ej välejnen aftuuta afaap.

Piit daav pötee nopateo a autmiid tu orova a ratva sosi.

Deev tosi a seertesi, in kosi autropaoo no, rov, tervao, raulo, oo rilli piva has tu trajovao!

Veikko J. Pyhtilä, 2018 

Aika on merkittävä tekijä taloudellisesti ja ympäristöllisesti 

Yritys, joka kykenee tarjoamaan asiakkaille sellaisia tuotteita ja palveluja, joissa säästetään aikaa, voi menestyä tässä kiireisessä ajassa. Aika on myös taloudellinen tekijä. Jos työaikaa säästyy hyödyllisempiin ja tuottaviin töihin, on sillä suuri taloudellinenkin merkitys. Ympäristöongelmat ovat niin suuri uhka jo nykyisin ja vielä enemmän lähitulevaisuudessa, että niihin pitäisi olla aikaa paneutua kaikilla yhteisöillä, yrittäjillä, asiakkailla ja kansalaisilla. 

Jos yritämme tarjota sellaisia tuotteita asiakkaille, joiden käyttöönotto vaatii paljon opiskelua suhteutettuna hyötyyn, ei saada tuotetta kaupaksi. Jos liian tiuhaan vaihdetaan uudempaan ja uudempaan versioon, joissa on taasen paljon opiskelua, menee yrityksiltä esim. tietojenkäsittelyyn valtavasti aikaa, vaikka hyödynnetään atk:ta. Pitäisi pitäytyä totuttuihin ja opittuihin hyviin käytäntöihin ja vain silloin, kun uudistuksella ja parannuksella on todella suuri merkitys, ajan ja rahan säästö asiakkaille, kannattaa se toteuttaa. 

Jos uusi kone vie vähemmän sähköä ja sillä säästyy aikaa, kun se toimii huomattavasti nopeammin, kannattaa liian vanhoista järjestelmistä luopua ja vaihtaa uusiin. Opettelukin toisaalta kannattaa, kun oppii tekemään paremmilla ja tehokkaimmilla työtavoilla asioita, siinä säästyy aikaa ja rahaa jatkossa. Kannattaa tarkistaa ja miettiä työtavat, onko niissä parantamista. Liian säästeliäs ja pihikään ei kannata olla, ei kannata säästää väärissä asioissa. 

Asiakkaiden ja yritysten ei kannata itse perehtyä kaikkeen mahdolliseen liian syvällisesti, vaan pitää erikoistua joihinkin ja teetättää kokeneilla asiantuntijoilla ja yrityksillä monet rutiinityöt. Ja jos jokin alue vaatii hyvin pitkäaikaista perehtymistä ja opettelua, yrityksellä ja yksityishenkilöllä ei aika kerta kaikkiaan riitä saavuttamaan riittävää asiantuntemusta. 

Tiedonhankintaan kuluu paljon aikaa. On kova kilpailu, jonka vuoksi täytyy pysyä ajan tasalla. Nykyisin nettiselailu vie valtavasti aikaa, on paljon tarjontaa ja vaihtoehtoja. Yritys, joka pystyy viestittämään lyhyesti, selkeästi, mielenkiintoisesti ja havainnollisesti tuotteistaan ja palveluistaan, menestyy markkinoilla. Yrityksiltä menee tosin paljon aikaa muokata viestintäänsä mahdollisimman aikaa säästäväksi ja kuitenkin tuoden tärkeät näkökohdat esille, mutta se kannattaa. Myös oppia hakemaan netistä ja muista lähteistä tehokkaasti tietoa tarvitsee harjaannusta. 

Tuotekehittelyssä ei kaupallistamista kannata jättää puutteelliseksi. Viimeiset silaukset, suhteellisesti enää vähän aikaa vievät, saattavat olla ratkaisevia myynnin kannalta. Jos paljon on uhrattu jo aikaa ilman tulosta, on jatkettava vain miettimällä, miten tuotteesta ja palvelusta saadaan kiinnostavampi, hyödyllisempi, helppokäyttöisempi, aikaa säästävämpi ja miten tiedotetaan niistä asiakkaille. Jos tuote tai palvelu ei myy ollenkaan, voi kehitellä osittain samoilla opituilla periaatteilla siitä hyödyke johonkin toiseen tarkoitukseen. Näin ollen ei kehittelyyn mennyt aika mene kaikki hukkaan. Kehittely on hyvä oppimisprosessi, vaikka hedelmiä ei heti pääse korjaamaankaan. 

Pitää oppia hallitsemaan ajankäyttöä ja keskittyä oleellisiin ja oikeisiin asioihin. 

Kehittää tuotteita ja palveluja, joissa säästyy aikaa, rahaa, terveyttä, ympäristöä, on todella suuri haaste yrittäjyydelle!   

Veikko J. Pyhtilä, 2018

 

Time is a significant factor economically and environmentally

A company that is able to offer customers products and services that save time can succeed in these busy times. Time is also an economic factor. If working time is saved for more useful and productive work, it has great economic significance. Environmental problems are such a big threat already today and even more so in the near future that all communities, entrepreneurs, customers and citizens should have time to focus on them.

If we try to offer customers products that require a lot of study to implement in proportion to the benefit, the product will not be sold. If we switch to newer and newer versions too frequently, which again require a lot of study, companies will spend an enormous amount of time on data processing, for example, even if they use computers. We should stick to the good practices we have learned and are used to, and only when the innovation and improvement are of great importance, saving time and money for customers, is it worth implementing it.

If a new machine uses less electricity and saves time when it works significantly faster, it is worth getting rid of outdated systems and replacing them with new ones. On the other hand, learning is also worthwhile, as you learn to do things in better and more efficient ways, which will save you time and money in the future. It is worth checking and thinking about your working methods to see if they can be improved. You should not be too frugal and stingy, you should not save on the wrong things.

Customers and companies should not familiarize themselves with everything possible too deeply, but should specialize in some and have experienced experts and companies do many routine tasks. And if an area requires very long-term familiarization and learning, a company and an individual simply do not have enough time to achieve sufficient expertise.

Information acquisition takes a lot of time. There is fierce competition, which is why you have to stay up to date. Nowadays, surfing the Internet takes a lot of time, there is a lot of supply and options. A company that can communicate its products and services in a concise, clear, interesting and persuasive manner will succeed in the market. It takes a lot of time for companies to adapt their communication to be as time-saving as possible while still highlighting important aspects, but it is worth it. Learning how to search for information effectively on the Internet and from other sources also requires practice.

In product development, commercialization should not be left incomplete. The final touches, which take relatively little time, may be decisive in terms of sales. If a lot of time has already been sacrificed without results, you just have to continue thinking about how to make the product and service more interesting, more useful, easier to use, more time-saving and how to inform customers about them. If the product or service does not sell at all, you can develop it into a commodity for some other purpose using the same principles you have learned. Therefore, the time spent on development is not all wasted. Development is a good learning process, even if you cannot harvest the fruits immediately.

You have to learn to manage your time and focus on the essential and right things.
Developing products and services that save time, money, health, and the environment is a truly great challenge for entrepreneurship!


Veikko J. Pyhtilä, 2018 

 

No comments:

Post a Comment

Write comments, evaluations and suggestions for improvement about Vosa! Thank You!

Ekovisterlo

  Ekovisterlo edsid - Ekoälytervelä etusivu Vosa tevos Ekovisterlo in English Mikään nykyisistä luonnollisista ja tehdyistä kielistä ei minu...