Valvominen uskossa - Kuunte in us - Watching in faith

Valvominen uskossa - Kuunte in us

 

Hova a rattarva Vosa - Hengellinen ja eettinen Vosa - Spiritual and ethical Vosa   

 

Copyright Veikko J. Pyhtilä, 13.11.2025, Finland

 

Valvominen uskossa 

Uskovaisella on Pyhä Henki asuvaisena sydämessä, vaikka meille tulee heikkouksia ja kaikki ei lähde Pyhästä Hengestä, jos uskonasioita käsittelemme omasta järjestä ja voimasta. Tosin uskon valaisema ymmärrys tarvitsee aivotoimintoja fyysisiäkin voimia, kun toimimme Jumalan mielen mukaan. Raamatun mukaan on syntejä, jotka ovat kuolemaksi, siis tulee hengellinen kuolema, jossa Pyhä Henki lähtee sydämestä. Voi olla nimi, että elää ja on kuitenkin kuollut. Kun ylkä tuli oli viisi ymmärtäväistä ja viisi tyhmää neitsyttä. Tyhmillä neitseillä oli kyllä uskon lamppu, mutta siinä ei ollut Pyhän Hengen öljyä palavana ja valaisevana. 


Uskon kieltämisessä menettää Pyhän Hengen. Daavid meni huoruuden ja murhan synteihin, joissa myös Pyhä Henki lähti sydämestä. Tosin Pyhä Henki voi nuhdella ihmistä ja herättää ihmisiä, vaikka Pyhä Henki ei ole asuvaisena heidän sydämessään. Emme voi toisesta uskovaisesta emmekä itsestäkään sanoa, ettei hänellä tai itselläni olisi Pyhää Henkeä, silloinhan me tavallaan kiellämme oman ja muiden uskon. Jumala on sydämen tutkija. Ajallisessa mielessäkin on onnettomuuksia ja sairauksia, jos niitä ei hoideta voi tulla kuolema. Samoin on hengellisessä mielessä, ellemme tee synneistämme parannusta, ne johtavat hengelliseenkin kuolemaan. On myös sairauksia, jotka eivät ole kuolemaksi, mutta ne hankaloittavat elämää, ellei niitäkin hoideta. Niin meillä myös voi olla matkan pölyä ja kiven muruja kengässä, joita myös tulee pestä ja ottaa pois. Lihan saasta ja hengen saasta on pahasta, jos hyväksymme niitä ja menemme tahallamme niihin. Jos uskovainen on menettänyt Pyhän Hengen, ei hänellä ole myöskään Pyhän Hengen saarnavirkaa, jolla voisi auttaa muita. 


Omasta kohdasta tunnen kuin Pyhä Henki olisi vain hyvin heikkona kipinänä, tosin tuntemuksiin ei voi luottaa, olimme kylmiä tai palavia, kun emme ole penseitä. Jokaisen meistä tulee valvoa ja panna syntejä pois, kun ne tarttuvat ja niihin joutuu, että säilyttäisimme uskon ja hyvän omantunnon ja Pyhä Henki säilyisi asuvaisena sydämessämme. Kirkastukoon meille aina synnit synneiksi ja armo armoksi. Yhteydessä muihin, puuhun, Kristuksen seurakuntaan, ruumiiseen elämän vesi virtaa meihin ja emme kuole kuivina oksina ja joudu iankaikkiseen tuleen heitettäviksi.


Nämä olivat vakavaa tekstiä, meidän tulee suhtautua pelolla ja vavistuksella, että me autuaaksi tulisimme. Pyhä Hengen vaikuttama rakkaus karkottaa väärän pelon ja saamme turvallisesti ja luottavaisina jatkaa matkaamme toinen toisiamme tukien. Jumala antoi profeettojen kautta esim. Joonan kautta tuomion Niniveläisille, mutta kun he tekivät parannuksen, ei Hän toteuttanutkaan sitä. Mutta myöhemmästä historiasta on tieto, että kun he menivät uudelleen syntielämään tekemättä niistä parannusta, Ninivekin hävitettiin. Kuningas Hiskiaallekin tuli tuomio, että hän kuolisi, mutta kun hänelle avautui omanvanhurskauden ja omahyväisyyden synnit ja hän teki niistä parannuksen, hän sai vielä 15 vuotta lisää elinpäiviä. Jumalan ankaruuskin on rakkautta ja lakikin saarnataan kuin ei olisi evankeliumia ja evankeliumi kuin ei olisi lakia. 

 

Jäädään kaikki uskovaiset vapaina armosta uskomaan. Voi itse kukin rukoilla, että jos tiemme on vaivaan vievä, että Jumala johdattaisi meidät oikeaan. Kun ylkä saapui niin viisaat kuin tyhmätkin neitseet nukkuivat. Nukahtaminen ja hämärtyminekin ja paatuminenkin voi tapahtua hitaasti sitä huomaamatta. Neuvokaamme toinen toisiamme sitä enemmän, kun näette sen päivän lähestyvän. Jeesus sanoi: Minä nostan, minä kannan, minä vien perille. Jeesus on omiensa kanssa maailman loppuun saakka.
 

Kuunte in us

Uusjo oof pyhva ho li eloova in hemoev, tajli le ajsi uut opvaosi a ki ej urtuu ut Pyhva Ho, if ussosi ajsi cutee ob öfva vis a po. Rilsyli us kaatva dakavoote niid daevikotesi ali bodeva posi, na ajsi otee vili Hajo mi. Vili uskirto oo ahosi, kosi oo mu eön, syklirli uut hova eön, koin Pyhva Ho urtuu ut hemoev. Voo oo ersa, syt ee a oo amut eöönen. Na enbajvimä uuten ooen fiv dakavoova a fiv sivva visemejnossi. Sivva visemejnossi oofen je us katvö, mut itin ej ooen Pyhva Ho oilmo li böönva a kaatva.

 

In us eejte uraaf Pyhva Ho. David tuuen intu ahvisemvao a aheap ahosi, in kosi, ali Pyhva Ho urtuuen ut hemoev. Rilsyli Pyhva Ho voo öbahosaa mäm a teönnuuk mämsi, tajli Pyhva Ho ej oo li eloova in häsiof hemoev. Ajsi ej voo öb tua uusjo, ajsi ej ali öb aut saa, syt ej hä taj aj aut oofif Pyhva Ho, itna a ajsi itof lioli eejen öfva a tuasiof us. Hajo oo hemoev dakaajo. In ofnova mi ali oo kassi a retsi, if itsi ej hakeeta voo uut eön. Reli oo in hova mi, if ajsi ej tee ut ajsiof ahosi hapiirte, itsi diir ali intu hova eön. Oo ali retsi, kosi ej oo mu eön, mut itsi ongvopiir eo, ifej ali itsi hakeeta. Itli ajsi ali voo oo rotuo tom a kamiksi in tuveto, kosi ali piit voosh a aap yr. Mit ahnilk a ho ahnilk oo ob ahva, if ajsi hafaa itsi a ajsi tuu tahli intu itsi. If uusjo oo uraafen Pyhva Ho, hä oof ejali Pyhva Ho ussasa töro, kovy vooif vyy tuasi. 

 

Öb öfva iplo aj fii li Pyhva Ho ooif erisli errili opva bönrae, rilsyli intu fiosi ej voo uscuu. If ajsi ooif kalva taj böönva, na ajsi ej oo ejöbrava. Ki ob ajsi piit kuun a paa ahosi yr, na itsi taart a intu itsi auttuu, syt ajsi palienooif us a hava hahfi a Pyhva Ho lienooif li eloova in ajsiof hemoev. Klirmuu ahosi le ajsi kina mu ahosi a hacuah mu hacuah. In vio intu tuasi, intu pu, Kristof usdil, bodev eo vam vomtuu tu ajsi a ajsi ej eöön li tovva epharsi a auttuu intu kikinova bön mu heiien. 

 

Täsi ooen greva kir, ajsi piit cuu vi rak a tär, syt ajsi mu pyhrosva muuif. Pyhva Ho yysen ra, yrpatuu tarva rak a ajsi aaf turli a uscuuli lupiir ajsiof rotuo obki tuasi suupli. Hajo faaen intuni usennesaajosi edkali intuni Jona pöcuute tu ninivejosi. mut na häsi tee-en hapiirte, ej Hä riltee-en a it. Mut ob nepir unda oo da, syt na häsi tuuen novli intu ahosi tee-ejli ut itsi hapiirte, ali Ninive hääventa. Ali tu roylmä Hiskias uuten pöcuute, syt hä eöönif, mut na le tu hä autouupen autushavao a authavao ahosi a hä tee-en ut itsi hapiirte, hä aafen pirnen 15 ( basfiv) jänsi pir eotansi. Ali Hajo ahpöcuvao oo ra a ali pöso ussasaata li ej ooif rossa a rossa li ej ooif pöso. 

 

Jääta ki usjosi li friva ut hacuah uus. Voo aut obki usteaaf, syt if ajsiof tul oo tu tesaf gaava, syt Hajo tediirif ajsi intu ratva. Na enbajvimä uuten itli visva li ali sivva visemejnossi nuuken. Nönuukte a auttakkatpiirte a hahfikaamte voo hääp ponli, it ejsatvokaali. Lisaa ajsi obki tuasi it pir na jasi vokaa it tan autrafpiirva. Jesus saaen Aj payyl aj pogaag, aj gaa oble. Jesus oo vi häof öfva josi intu kölön ättu.  

 

Watching in faith

A believer has the Holy Spirit dwelling in the heart, even though we have weaknesses and not everything comes from the Holy Spirit if we handle matters of faith with our own reason and strength. Of course, understanding illuminated by faith requires brain functions and physical strength when we act according to God's will. According to the Bible, there are sins that are unto death, so there is spiritual death, in which the Holy Spirit leaves the heart. It can be said that one lives and is still dead. When the bridegroom came, there were five wise and five foolish virgins. The foolish virgins did have the lamp of faith, but it did not have the oil of the Holy Spirit burning and illuminating it.

In denying faith, one loses the Holy Spirit. David fell into the sins of fornication and murder, in which the Holy Spirit also left the heart. Of course, the Holy Spirit can rebuke a person and awaken people, even though the Holy Spirit does not dwell in their hearts. We cannot say of another believer or of ourselves that he or I do not have the Holy Spirit, for then we in a way deny our own and others' faith. God is the searcher of hearts. In the temporal sense too, there are accidents and illnesses, which if not treated can lead to death. The same is true in the spiritual sense, if we do not repent of our sins, they will lead to spiritual death. There are also illnesses that are not fatal, but they make life difficult if they are not treated. So too, we may have dust from the journey and stone chips in our shoes, which must also be washed and removed. The filth of the flesh and the filth of the spirit are evil if we accept them and deliberately go into them. If a believer has lost the Holy Spirit, he or she also does not have the ministry of the Holy Spirit with which he or she could help others.

From my point of view, I feel as if the Holy Spirit is only a very weak spark, although feelings cannot be trusted, we were cold or burning when we are not lukewarm. Each of us must watch and put away sins when they take hold and get into them, so that we would maintain faith and a good conscience and the Holy Spirit would remain dwelling in our hearts. May sins always be clarified for us as sins and grace as grace. In connection with others, with the tree, the church of Christ, the body, the water of life flows into us and we do not die as dry branches and be thrown into eternal fire.

These were serious texts, we must approach them with fear and trembling, so that we would be saved. The love influenced by the Holy Spirit drives out false fear and we can safely and confidently continue our journey, supporting each other. God gave judgment to the Ninevites through prophets, for example through Jonah, but when they repented, He did not carry it out. But later history shows that when they returned to a life of sin without repenting, Nineveh was also destroyed. King Hezekiah was also sentenced to die, but when his sins of self-righteousness and 
complacency were revealed to him and he repented, he was given 15 more years to live. God's severity is also love, and the law is preached as if there were no gospel and the gospel as if there were no law.

Let all believers remain free from grace to believe. Each of us can pray that if our path is troublesome, that God would lead us to the right path. When the bridegroom arrived, both the wise and the foolish virgins were sleeping. Falling asleep and becoming drowsy and hardened can happen slowly without us noticing it. Let us advise one another all the more as you see that day approaching. Jesus said: I will lift, I will carry, I will take you there. Jesus is with his own to the end of the world. 

No comments:

Post a Comment

Write comments, evaluations and suggestions for improvement about Vosa! Thank You!

Ekovisterlo

  Ekovisterlo edsid - Ekoälytervelä etusivu Vosa tevos Ekovisterlo in English Mikään nykyisistä luonnollisista ja tehdyistä kielistä ei minu...